ایجاد: ۲۲:۵۸ ۱۳۹۱/۶/۱۰
ویرایش: ۲۱:۰۴ ۱۳۹۱/۱۰/۲
»
درصد بالایی از بازدیدکنندگان یک سایت، بواسطه موتورهای جستجو (Google, Yahoo!, Bing, ...) به سایتها هدایت میشوند. (حتی گاهی 100 درصد!)
عملکرد کلی موتورهای جستجو دارای یک خزنده (ربات) هستند که محتویات یک صفحه وب را به صورت فهرستی مرتب ذخیره میکنند (که اصطلاحا به این کار «ایندکس کردن» گفته میشود) و سپس همین کار را برای تمام لینکهای آن صفحه انجام میدهند. نهایتا زمانی که کاربر عبارتی را جستجو میکند، در بین صفحات ذخیره شده جستجو و بر اساس کلمات کلیدی و عناوین و محتویات و محبوبیت آن لینک در سایر سایتها و پارامترهای دیگر نتایج را مرتب و به کاربر ارائه میدهند.
در بین موتورهای جستجو گوگل حداقل 70~80 درصد مخاطبان را به خود جذب کرده است. دلیل برتری گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو، تطابق عجیب نتیجه جستجو با خواسته و نیاز کاربر است.
اگر الگوریتم گوگل برای رتبهبندی و ارائه نتایج با کیفیت و مطابق با نیاز کاربر، علنی و آشکار بود، موتورهای جستجوی دیگر نیز از آن تبعیت میکردند و دیگر گوگل مزیتی نسبت به آنها نداشت! اما الگوریتم گوگل خصوصی است و برای ارائه نتایج بهتر دائما تغییر میکند (گفته شده که 500 بار در سال الگوریتم رتبهبندی گوگل دستخوش تغییر میگردد) لذا آنچه در خصوص ارتقاء رتبه در گوگل گفته میشود، صرفا بر اساس تجربیات و بررسیهای عملی نتایج و همچنین برخی اظهارنظرهای افراد مرتبط با گوگل (خصوصا آقای
مت کات که مسئول بخش ضد اسپم گوگل است) استخراج شده است.
الگوریتمها و نکات سئو دائما در حال بروز رسانی هستند لذا لازم است علاقمندان به این بحث، اطلاعات خود را بروز نگهدارند و از سایتهای معرفیشده در انتهای این مطلب مرتبا بازدید کنند تا از اطلاعات و اخبار این حوزه غافل نمانند.
آنچه در ادامه میآید، نکاتی عمومی و کلی در خصوص
سئو است که با توجه به منابع مختلف (مثل
این) گردآوری شده است.
- با htaccess تعیین کنید که سایت شما با www قرار است ظاهر شود یا بدون آن. البته این امر سلیقهای است اما انتخاب فقط یکی از این دو حالت توصیه شدهاست. مثلا اگر شما بدون www را انتخاب کردید، لازم است کاربراین که آدرس سایت شما را با www وارد میکنند، به آدرس بدون www منتقل شوند.
- توصیه میشود html و css سایت را با ابزار w3 اعتبارسنجی کنید تا خطایی نداشته باشد و معتبر باشد. (البته در صورتی که شما از htmlpurifier استفاده کرده باشید، خودش کار اعتبار سنجی html را انجام خواهد داد)
- خزندهها و روباتهای موتورهای جستجو قادر به خواندن تصاویر! و فلش نیستند لذا از قرار دادن اطلاعات مفیدی که قصد دارید توسط موتورهای جستجو خوانده شود، در فایل فلش یا به صورت عکس خالی اجتناب نمایید.
البته کلا به این نکته دقت کنید که فلش در حال انقراض بوده و نسخه 5 زبان html جایگزین آن شده است.
- متاتگهای Keywords و Description و تگ title را فراموش نکنید.
Keywords شامل حداکثر 30 کلمه کلیدی است
Description چند جمله در وصف صفحه جاری با طول حداکثر 155 کاراکتر است.
title هم حداکثر 65-70 کاراکتر میتواند باشد و بیانگر موضوع صفحه است
- حجم صفحه حداکثر 150 کیلوبایت و تعداد لینکهای موجود در هر صفحه حداکثر 100 تا باشد تا صفحه به عنوان اسپم شناخته نشود. همچنین صفحه فاقد محتوا یا محتوای بسیار مختصر (thin content) نیز جدیدا از نتایج گوگل حذف میشوند.
- گوگل دائما الگوریتم خود را تغییر و بهینه میکند تا نتایج بهتری به کاربران ارائه دهد و همچنین سایتهایی که قصد فریب گوگل را دارند، حذف نمایند.
لذا کسانی که به صورت نرمال و عادی در حال فعالیت و انتشار مطالب مفید خود هستند و مطالبشان هم شامل تصویر یا لینک یا ضمایم مفید دیگر باشد، لازم نیست نگران تغییر الگوریتم گوگل باشند.
اما کسانی که Keyword stuffing میکنند و کلمات کاربردی را زیاد تکرار میکنند یا محتوای دیگری به روباتهای موتورهای جستجو نشان میدهند یا صفحات کممحتوا و کم ارزش دارند و خلاصه سعی در فریب موتورهای جستجو دارند و مطلبشان برای مخاطب جذاب نیست، همگی توسط الگوریتمهای جدید گوگل از نتایج جستجو حذف میشوند.
یکی از این الگوریتمها «پنگوئن» است که پس از الگوریتم «پاندا» معرفی شد. توضیحات بیشتر در مورد آن را در اینجا میتوانید بخوانید.
-
نام دامنه اولین و سریعترین روش برای شناساندن سایت شما به گوگل است لذا در انتخاب نام دامنه و بامسما بودن آن دقت کنید.
همچنین تاریخ expire دامنه نیز اهمیت دارد. وقتی گوگل به سراغ ایندکس صفحهای میآید که سه ماه دیگر منقضی میشود؛ اهمیت کمتری به آن میدهد در مقایسه با صفحه مشابهی که تاریخ انقضاء آن ده سال دیگر است.
-
همانطور که وقتی روزنامه میخوانیم، ابتدا تیترها و نوشتههای زیر عکسها را میخوانیم، این دو مورد در صفحات وب شما هم برای کاربران جذاب خواهد بود و هم از دید موتور جستجو اهمیت خاصی به این دو مورد داده میشود. لذا سعی کنید که از h1, h2, h3, h4, h5, h6 در جاهای مناسب خود استفاده کنید (البته در خصوص h1 به این نکته دقت کنید که بیش از یکبار در هر صفحه از آن استفاده نکنید اما در خصوص بقیه میتوانید به تناسب عناوین مهم، به تعداد موردنیاز استفاده کنید)
در صورت استفاده از تصویر در مطلبتان، حتما به خاصیت alt تصاویر در html4 یا تگ figcaption در html5 نیز توجه بفرمایید.
همچنین این کار علاوه بر اینکه موجب خوانایی سایت شما در مرورگرهای متنی (یا مرورگری که نمایش تصویر را غیرفعال کرده) میشود، به موتور جستجو میفهماند که این تصویر شما درباره چیست و لذا در جستجوی تصاویر، بهتر ظاهر میگردد. (البته در صورتی که شما از htmlpurifier استفاده کرده باشید، میتوانید از یک alt پیشفرض استفاده کنید که بودن یک alt پیشفرض باز هم از نبودن آن بهتر است)
-
اشکال محتوای تکراری نیز قبلا توضیح داده شد که متا تگ canonical اهمیت خاص خود را دارد.
-
عضویت در شبکههای اجتماعی و درج لینک صفحه شما در سایت خودتان، اهمیت بالایی دارد. طبیعتا گوگل به شبکه اجتماعی خودش (گوگل پلاس) اهمیت بالایی میدهد و تجربه نشان میدهد ایجاد صفحه در شبکههای اجتماعی خصوصا Google plus یا بقول بعضیها گوپس! نقش بالایی در ارتقاء شما در صفحه نتایج دارد.
همچنین گاهی مطلب ما در سرویسها و شبکههای اجتماعی (خصوصا یوتیوب و آپارات) میتوانند رتبههای اول را کسب کنند اما حتی اگر همان مطلب را در سایت خودمان درج کنیم، نمیتواند به صفحات اول بیاید. لذا یک راه خوب این است که با استفاده از رتبه برتر سایتهای اجتماعی و خدماتی مانند YouTube, Aparat در نتایج جستجو استفاده کنیم و اول کاربر را به آن صفحه بکشانیم و از آنجا به سایت خودمان.
همچنین اگر سایت شما خروجی فید (feed, RSS, XML, OPTML) داشته باشد، با کمک سرویسهای متعددی مثل dlvr it میتوانید به صورت اتوماتیک آخرین مطالب خود را بر روی شبکههای اجتماعی نیز بفرستید.
-
گوگل به صفحات امتیاز میدهد و بر مبنای آن نتایج را مرتب میکند. ابتدا این کار بر مبنای کلمات کلیدی و حجم محتوا انجام میشد. پس از مدتی page rank مبنای امتیازدهی شد که عددی بین 0 تا 10 برای یک سایت بود. اخیرا Authority برای یک «صفحه» مطرح شده که بر مبنای موارد متعددی محاسبه میشود و برای هر «صفحه» بین 0 تا 100 است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص، میتوانید این مطلب seomoz را مطالعه کنید.
-
چون اساس گوگل محتواست، ممکن است صفحات و سایتهایی با رتبه بهتر، مطالب شما را کپی و آن با زمانی اشتباه (مثلا یک روز قبل!) در سایت خود درج کنند و به این وسیله زحمات شما هدر رود.
با سرویسهایی مثل dlvr it و feed burner (که متعلق به گوگل است و قابلیت ping دارد) میتوان مطالب را بلافاصله در سرویسهای معتبر ثبت کرد تا به عنوان مدرکی باشد که گوگل بتواند سایت متقلب و سارق را تشخیص دهد.
در صورتی که نهایتا نتوانستید حریف سارق مطالبتان شوید یا اینکه گوگل متوجه این امر نشده باشد، میتوانید از طریق فرم Report a Policy Violation به گوگل گزارش دهید.
-
ابزار گوگل برای مدیران سایتها یکی از ابزارهای بسیار ضروری برای کنترل بهتر روی اشکالات، تغییرات سایت و دامنه است که بیان قابلیتهای مفید آن در این مقال نمیگنجد.
سایت را در Google Webmaster Tools ثبت کنید. با این کار به امکانات و راهنمایی خوبی در زمینه وضعیت کیوردها، ایجاد sitemap.xml و robot.txt و خطاهای سایت و ... دست پیدا میکنیم.
-
آمارگیر سایت (خصوصا اگر گوگل آنالیتیک باشد) میتواند راهنمای خوبی برای نمایش نقاط ضعف و قوت سایت شما از نظر سئو باشد و همچنین به وسیله آن میتوانید روی بازدیدکنندگان و طیف آنها نظارت بیشتر و در نتیجه برنامهریزی بهتری داشته باشید چرا که فراگیری روشهای جذب مخاطب با توجه به آمارها، منجر به بهبود رتبه سایت شما در موتورهای جستجو خواهد شد.
-
در صورتی که توانایی و دانش لازم برای این انجام این تغییرات و همچنین حوصله پیگیری نکات جدید سئو را ندارید، میتوانید از شرکتها و موسساتی که خدمات سئو ارائه میدهند، استفاده نمایید. هم اکنون علاوه بر 9px سایتهای ایرانی زیادی هستند که خدمات سئو ارائه میدهند و راهکارهایی برای ارتقاء رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را به شما پیشنهاد میدهند.
معرفی چند سایت جهت آشنایی با نکات مهم و مباحث جدید علم seo
- seomoz (معروفترین و شاید بهترین سایت دنیا در زمینه سئو)
- open site explorer (ابزار سایت seomoz برای علاقمندان بررسی سئو)
- Mr Matt Cutts (سایت شخصی آقای مت کات رئیس بخش ضداسپم گوگل)
- SEO Chat
- Search Engine Journal
- Search Engine Watch
- SEO Theory
- Search Engine Land
همچنین نصب
افزونههای فایرفاکس در زمینه سئو نیز میتواند راهنمای خوب و سریعی در زمینه دسترسی به اطلاعات سئوی صفحات بازدیدشده توسط شما باشد...
یادداشتهای مرتبط
- سرویس های آنلاین رایگان برای نوشتن، تست و بهینه سازی کدهای برنامه نویسی
- بکارگیری pushState و replaceState در برنامه نویسی سایت های ای جکسی
- ساخت اپلیکیشن های کلاینتی با AngularJS گوگل
- نقشه Google در سایت شما
- نکاتی برای افزایش سرعت و کارآمدی سایت
- معرفی چند منبع غنی برای برنامه نویسان و طراحان وب
- ثبت نام و ورود به بخش کاربری با حساب گوگل، فیس بوک، توئیتر و ...
- درباره نود جی اس
- افزودن جستجوی سایت شما به براوزر کاربر
- www در ابتدای آدرس سایت، خوب است یا بد؟
- جلوگیری از ضربه محتوای تکراری به رتبه سایت در موتورهای جستجو